وارد شوید ثبت نام

بررسی زیباترین میان‌رده؛هواوی نووا ۸

بازدید: 476 بازدید

هواوی نووا ۸ جدیدترین میان‌رده پریمیوم بازار موبایل ایران است که در کنار طراحی زیبا و چشم‌نواز، ویژگی‌های جذابی هم دارد. این گوشی به نمایشگر اولد ۹۰ هرتزی و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی مجهز شده اما مهم‌ترین ویژگی آن را می‌توان شارژ فوق سریع ۶۶ واتی دانست. در این مطلب می‌خواهیم هواوی نووا ۸ را بررسی کنیم. در ادامه مشخصات اصلی این گوشی را می‌بینید.با سایت بابانو همراه باشید:

مشخصات هواوی نووا ۸:

  • بدنه از جنس شیشه و فلز
  • وزن ۱۶۹ گرم
  • نمایشگر ۶.۵۷ اینچی اولد با رزولوشن فول اچ‌دی، نرخ رفرش ۹۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10
  • چیپ ۷ نانومتری Kirin 820E
  • دوربین پشتی چهارگانه با سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • سیستم‌عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری EMUI 12 بدون سرویس‌های گوگل
  • باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • شارژ سریع ۶۶ واتی
  • قیمت حدود ۱۲ میلیون تومان

هواوی نووا ۸ به‌عنوان یک گوشی میان‌رده ویژگی‌های برجسته‌ای دارد هرچند که محدودیت‌های نرم‌افزاری آن هنوز به واسطه تحریم‌ها پابرجاست.

طراحی و کیفیت ساخت:

هواوی نووا ۸ یکی از زیباترین و باکیفیت‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار است که از نگاه کردن به آن سیر نخواهید شد. بدنه شیشه‌ای و فریم باریک فلزی، این گوشی را از دیگر میان‌رده‌های پلاستیکی بازار متمایز می‌کند. نکته‌ای که همان ابتدا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، وزن کم گوشی است. میان‌رده جدید هواوی با وزن ۱۶۹ گرم یکی از سبک‌ترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شود.

هواوی در پشت نووا ۸ از شیشه مات استفاده کرده که زیر نور، طیف رنگ‌های مختلف را بازتاب می‌دهد. البته اطراف این پنل شیشه‌ای براق است و ظاهر متمایزی دارد. فریم گوشی در دو طرف باریک و براق است اما لبه‌های بالا و پایین عریض و مات هستند. لبه‌های خمیده نمایشگر نیز به زیبایی گوشی اضافه می‌کند اما برای تماشای محتوا ایده‌آل نیست و همیشه بخشی از محتوای تمام‌صفحه را با کیفیت متفاوتی خواهید دید.

پشت گوشی شاهد ماژول دوربین بزرگ و بیضوی هستیم که یک حلقه بزرگ و چهار حلقه کوچک را در خود جای داده است. در کمال تعجب، دوربین اصلی در یکی از حلقه‌های کوچک قرار گرفته و دوربین اولتراواید حلقه بزرگ‌تر را اشغال کرده است. دیگر حلقه‌ها به دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج و فلاش تعلق دارند. هواوی می‌گوید این مدل طراحی را از حلقه‌های سیاره زحل الهام گرفته است. دوربین سلفی هواوی نووا ۸ در حفره‌ای نه‌چندان کوچک داخل نمایشگر جای گرفته است. با وجود اینکه هواوی در این گوشی از پنل اولد استفاده کرده، ابعاد حفره بسیار بزرگ‌تر از چیزیست که انتظار داریم اما احتمالاً به حضورش عادت خواهید کرد.

از دیگر ویژگی‌های هواوی نووا ۸ می‌توان به فقدان جک هدفون و جالب‌تر از آن، فقدان فرستنده مادون قرمز اشاره کرد که پیش از این در اکثر گوشی‌های چینی دیده می‌شد.

نمایشگر:

هواوی نووا ۸ به نمایشگر اولد فوق‌العاده باکیفیت اولد با رزولوشن فول اچ‌دی (۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) مجهز شده که کیفیت تصویر کم‌نظیری دارد. این نمایشگر با نرخ رفرش ۹۰ هرتزی رابط کاربری را بسیار روان اجرا می‌کند و با پشتیبانی از نمایش ۱.۰۷ میلیارد رنگ، محتوای HDR را به زیباترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد.

کیفیت تصویر این نمایشگر در حد بهترین گوشی‌های پرچمدار است و تا مدتی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. رنگ‌های فوق‌العاده جذاب در کنار کنتراست بی‌نهایت و زاویه دید کامل، تجربه بصری کم‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته اگر رنگ‌های غلیظ و اشباع را نمی‌پسندید می‌توانید از منوی تنظیمات نمایشگر، حالت Normal را انتخاب کنید تا رنگ‌ها طبیعی‌تر به‌نمایش درآیند.

هواوی برای تنظیم نرخ رفرش نیز سه حالت را برای شما در نظر گرفته است: حالت داینامیک که بسته به محتوای در حال نمایش نرخ رفرش را بین ۶۰ و ۹۰ هرتز تغییر می‌دهد، حالت High که همیشه نرخ رفرش ۹۰ هرتز را فعال می‌کند و حالت استاندارد که نرخ رفرش را به ۶۰ هرتز محدود می‌کند و شارژدهی را مقداری افزایش می‌دهد.

نمایشگر همیشه روشن نیز در این گوشی وجود دارد و گزینه‌های متعددی را در اختیار شما می‌گذارد تا به‌راحتی بتوانید صفحه قفل گوشی را شخصی‌سازی کنید. هواوی مثل همیشه گزینه ویژه‌ای برای کاهش نور آبی در نظر گرفته است. حتی اگر بخواهید مطالعه طولانی روی گوشی داشته باشید می‌توانید گزینه eBook mode را فعال کنید تا صفحه سیاه و سفید شود. تنها ایرادی که می‌توان به این نمایشگر گرفت، خمیدگی گوشه‌های صفحه است که در زوایای مختلف، کیفیت تصویر را کاهش می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری:

هواوی نووا ۸ با اندروید ۱۱ و رابط کاربری EMUI 12 به دست من رسید و طی یک هفته گذشته ۲ آپدیت امنیتی دریافت کرد تا نرم‌افزار به‌روزی داشته باشد. البته نکته جالب این است که در هیچ قسمت از رابط کاربری اثری از اندروید به‌چشم نمی‌خورد و با جستجوی این کلمه در منوی تنظیمات، به هیچ گزینه‌ای نمی‌رسید.

همانند اکثر گوشی‌های چند سال اخیر هواوی، نووا ۸ نیز از سرویس‌های گوگل بی‌بهره است و برای نصب برنامه‌ها و استفاده از گوشی به سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) و اپ گالری نیاز خواهید داشت. برای استفاده از این خدمات و برنامه‌ها هم نیازمند حساب کاربری هواوی هستید که هنوز هنگام ثبت‌نام، اسم ایران را در فهرست کشورها ندارد.

وضعیت اپ‌ها روی اپ گالری تغییر چندانی نکرده است و برای نصب همه برنامه‌های مورد نظرتان احتمالا باید سراغ استورهای دیگری مثل بازار یا APKPure نیز بروید. هواوی از دو سال قبل قابلیتی برای درخواست برنامه‌ها روی اپ گالری در نظر گرفته بود و من چند برنامه را به این بخش تحت عنوان Wish List اضافه کرده بودم اما هنوز بعد از دو سال این برنامه‌ها به اپ گالری اضافه نشده‌اند. البته اپلیکیشن‌هایی مثل اسنپ یا دیجی‌کالا روی اپ گالری حضور دارند اما نصب و استفاده از تپسی روی این گوشی ممکن نیست.

رابط کاربری EMUI 12 بسیار جذاب طراحی شده و امکانات شخصی‌سازی متنوعی دارد. در این نسخه از EMUI تغییرات ظاهری زیادی را نیز می‌بینیم. ظاهر این رابط کاربری شباهت بسیار زیادی به هارمونی او اس ۲ دارد که روی دستگاه‌های بازار چین نصب می‌شود. در تصاویر زیر بخش‌هایی از رابط کاربری هواوی نووا ۸ را می‌بینید.

در EMUI 12 بخش نوتیفیکیشن‌ها از بخش تنظیمات سریع جدا شده و با سوایپ از نیمه سمت چپ بالای صفحه به پایین فعال می‌شود. سوایپ به پایین از میانه صفحه نیز جستجو را فعال می‌کند. اگر گجت‌های هوشمند هواوی مثل هدست، لپ‌تاپ، تبلت یا تلویزیون را داشته باشید می‌توانید به‌راحتی از قسمت Device با آنها تعامل کرده یا آنها را کنترل کنید.

رابط کاربری EMUI 12 طراحی زیبایی دارد و بسیار روان و بی‌نقص کار می‌کند. تجربه این رابط کاربری روی صفحه ۹۰ هرتزی کاملاً لذت‌بخش است. اپلیکیشن‌های پیش‌فرض هواوی مثل موزیک، ویدیو، گالری و غیره نیز نیاز اکثر کاربران را برآورده می‌کنند. با این حال فقدان سرویس‌های گوگل را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین اگر به برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل به‌شکل روزمره وابسته هستید احتمالاً مشکلاتی را با هواوی نووا ۸ تجربه خواهید کرد.

سخت‌افزار:

هواوی نووا ۸ به چیپ Kirin 820E و ۸ گیگابایت حافظه رم مجهز و با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی وارد بازار می‌شود. این چیپ از سه هسته قدرتمند کورتکس A76 با فرکانس ۲.۲۲ گیگاهرتز برای پردازش‌های سنگین و ۳ هسته کم‌مصرف کورتکس A55 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز برای مصارف عمومی استفاده می‌کند. این ترکیب سخت‌افزاری برای یک گوشی میان‌رده کافی به‌نظر می‌رسد.

 چیپ میان‌رده Kirin 820E نتایج خوبی را در این رده قیمتی می‌گیرد، اما قوی‌ترین چیپ محسوب نمی‌شود. فعال کردن حالت پرفورمنس نیز حدود ۵ درصد به توان این چیپ اضافه می‌کند. نتایجی که برای این گوشی به‌دست آورده‌ایم تقریباً هم‌اندازه چیپ اسنپدراگون ۷۵۰G در گوشی سامسونگ گلکسی A52 5G است.

عملکرد چیپ Kirin 820E در استفاده عمومی کاملاً قابل قبول است و می‌تواند به‌راحتی تمام اپ‌ها را اجرا کند. اجرای هم‌زمان اپ‌های متعدد نیز اختلالی در عملکرد گوشی ایجاد نمی‌کند. من چند بازی از جمله آسفالت ۹، کال آو دوتی موبایل و موبایل لجندز: بنگ بنگ را روی این گوشی تست کردم. آسفالت ۹ با تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض (متوسط) با نرخ فریم حدود ۳۰ اجرا می‌شود و تجربه کم‌وبیش مطلوبی را ارائه می‌دهد. کال آو دوتی موبایل بدون هیچ لگ و تأخیری اجرا می‌شود و نرخ فریم بازی هم حدود ۴۰ است اما نمی‌توانید تنظیمات گرافیکی بازی را از حالت متوسط (Medium) بالاتر ببرید. موبایل لجندز: بنگ بنگ که از فناوری GPU Turbo پشتیبانی می‌کند با نرخ فریم بین ۵۰ تا ۶۰ و بسیار روان اجرا می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب هواوی نووا ۸ این است که به‌هیچ‌وجه داغ نمی‌شود و حتی پس از تست‌های سنگین متوالی، بدنه گوشی حتی گرم نمی‌شود. حسگر اثر انگشت هواوی نووا ۸ زیر نمایشگر قرار گرفته و مثل اکثر حسگرهای اپتیکال گاهی اوقات به‌درستی عمل نمی‌کند. طبق تجربه من از هر ۵ بار استفاده حداقل ۱ بار با خطا مواجه خواهید شد.

همچنین این گوشی، فاقد اسپیکر استریو است. در حال حاضر اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار به اسپیکر استریو مجهز شده‌اند اما هواوی نووا ۸ تنها از اسپیکر پایین گوشی برای پخش صدا استفاده می‌کند. کیفیت این اسپیکر قابل قبول است و صدای واضحی را پخش می‌کند اما برای گوش دادن به موسیقی باید به‌فکر تهیه هدفون مناسب باشید. فقدان جک هدفون نیز کار شما را سخت‌تر می‌کند.

دوربین:

هواوی نووا ۸ دوربین اصلی چهارگانه دارد که از ترکیب قابل حدس یعنی دوربین واید، دوربین اولتراواید، دوربین عمق‌سنج و دوربین ماکرو بهره می‌برد. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید:

  • دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، ضریب اف ۱.۹، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۰

دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی هواوی نووا ۸ در نور کافی عکس‌های خوبی می‌گیرد اما نمی‌توان آن را بهترین دوربین این رده قیمتی دانست. رنگ‌ها در اکثر شرایط غلظت کافی ندارند و به سردی می‌گرایند. اگر عکس‌ها را کمی بزرگ کنید، فقدان جزئیات در سایه‌ها و بافت‌های ریز مثل چمن و برگ درخت به‌چشم می‌آید. البته در شرایط نوری مناسب معمولاً خبری از نویز نیست و کنتراست تصاویر هم مناسب است.

باتری و شارژ:

هواوی نووا ۸ باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با رقبا، ظرفیت بالایی محسوب نمی‌شود. در حال حاضر اکثر گوشی‌های میان‌رده باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی یا بالاتر دارند. با این حال تجربه استفاده از این گوشی نشان داد که هواوی توانسته مصرف انرژی نمایشگر را به‌خوبی مدیریت کند. تست باتری با نرم‌افزار پی‌سی مارک در شرایط روشنایی ۵۰ درصدی نمایشگر و وای‌فای روشن به رقم امیدوارکننده ۱۳:۳۰ ساعت رسید.یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هواوی نووا ۸ سرعت شارژ فوق‌العاده آن است. این گوشی با شارژر ۶۶ واتی همراه‌اش طی ۱۵ دقیقه تا ۶۰ درصد شارژ می‌شود و شارژ کامل آن نیز فقط به ۳۵ دقیقه زمان نیاز دارد. بنابراین دیگر نیازی نیست که نگران زمان شارژ گوشی باشید.

جمع‌بندی:

هواوی نووا ۸ یکی از زیباترین، خوش‌ساخت‌ترین و سبک‌ترین گوشی‌های میان‌رده بازار است که با تمام سلیقه‌ها جور درمی‌آید و در دست گرفتن‌اش حس خوبی به شما می‌دهد. کیفیت ساخت گوشی در حد گوشی‌های پرچمدار است و از همه‌نظر یک محصول پریمیوم به‌شمار می‌آید.

نمایشگر ۹۰ هرتزی اولد این گوشی نیز کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد و حتی سخت‌گیرترین کاربران را راضی خواهد کرد. استفاده از رابط کاربری EMUI 12 با انیمیشن‌های زیبا روی این صفحه ۹۰ هرتزی به جذابیت‌های این گوشی اضافه می‌کند. البته فقدان سرویس‌های گوگل به شکل پیش‌فرض می‌تواند این حس را تحت تأثیر قرار دهد؛ موضوعی که تصمیم‌گیری در مورد آن کاملا بستگی به نیازهای شما به عنوان خریدار دارد.

دوربین‌های گوشی میان‌رده هواوی نووا ۸ تجربه عکاسی قابل قبولی مخصوصا در سطح استفاده عمومی را فراهم می‌کنند و در نهایت شارژ سریع ۶۶ واتی این گوشی بین میان‌رده‌ها رقیبی ندارد و در کم‌ترین زمان ممکن گوشی را شارژ می‌کند.

دسته بندی تکنولوژی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت