مقدمه
قبل از آنکه برای اولین بار نید فور اسپید جدید را تجربه کنم، مجدد سری به Payback روی پلی استیشن زدم تا یادم بیاید چرا در سال ۲۰۱۷ به محض اینکه ساعاتی آن را بازی کردم، زدم بیرون و دیگر برنگشتم. یک دنیای جهان-باز فراموششدنی، کاراکترهای رو مخ، و سبک ارتقا و خرید تجهیزات اتومبیل بسیار سخت و غیرمنطقی.
Need For Speed Heat چهارمین قسمت از این فرنچایز خواهد بود که توسط تیم توسعه سوییسی Ghost Games ساخته میشود؛ اما آیا این تیم موفق شده مجموعه پرطرفدار را دوباره به مسیر درست برگرداند؟ نگاههای اولیه امیدوارکننده هستند.
با خروج از بیابانهای آفتابی Fortune Valley، در هیت به شهر پالم پا میگذاریم؛ منطقهای پر از نورهای رنگی، هنرهای گرافیتی روی در و دیوار، آب و هوای استوایی و رطوبتی که هر چه سریعتر حرکت کنی، بیشتر و زیباتر احساس میشود. به وضوح احساس میشود در این بازی المانهای خوب جهان-باز جمع و جورتر شدهاند و به قول «جرمی چاب»، تهیهکننده بازی، شبکه خیابانها و جادهها فشرده شدهاند. پالم سیتی به شدت از حال و هوای میامی الهام گرفته و همانطور که حدس میزنید وقتی کیلومتر شمار سرعتی بالاتر از ۱۰۰ را نشان میدهد، همهچیز جذابتر میشود.
اشیا دیگر جنبه فیزیکی ندارند
یکی از اولین نکاتی که در این بازی به چشمم خورد (و البته در تریلر گیمپلی رسمی هم وجود داشت)، رد شدن ماشین از داخل درختها به جای بروز حادثه یا انحراف از مسیر بود. به طور کلی اشیا در هیت بیشتر جنبه ظاهری دارند تا اینکه مفهومی از فیزیک را تداعی کنند و این یعنی آزادی عمل و راحتی و در نتیجه سرگرمی بیشتر. این موضوع درست مثل فورتزا هورایزن 4 که دیوارهای کوتاه و درختهای کوچک را تخریب میکرد، ماهیت لذت بردن از رانندگی با سرعت بالا در یک بازی اتومبیلرانی است، بنابراین شخصا از این اتفاق استقبال میکنم. تغییراتی از این دست امید مرا برای مواجهه با یک بازی شایسته بالا میبرد، به خصوص وقتی که احساس میکنم تا جای ممکن تلاششان را برای اعمال تغییرات مثبت کردهاند.
به عنوان مثال، Speed Cards از Payback در این بازی جای خودش را به سبک ارتقای خیلی سادهتری داده است. میخواهید موتور ماشینتان را ارتقا دهید؟ خوب است، فقط پول جمع کنید و قطعات لازم را خریداری نمایید. تیونینگ کردن دیگر بیش از حد پیچیده نیست، اما به اندازه کافی چالشبرانگیز خواهد بود. ماشینها به کلاسهای مختلف دستهبندی نمیشوند، برای هر مسابقه هم خودروهایی که میتوانید استفاده کنید محدود نیست. فقط شما هستید و طیف گستردهای از ماشینها که انتخاب کنید، بعد زلم زیمبو به آن اضافه کرده و کاری کنید سریعتر از همیشه حرکت کند. حتی گزینهای برای تنظیم موتور وجود دارد که مجموعهای از مکانیزمهای مختلف را پیش رویتان قرار میدهد تا حتی صدای اگزوزتان را هم شخصیسازی کنید.
سیستم تیونینگ
در جاده هم هیت تحولاتی داشته؛ سیستم تیونینگ زنده که در Payback وجود داشت و به بازیکن اجازه میدهد حین رانندگی مکانیزم هندلینگ را برای مواقع مسابقه یا دریفت دستکاری کند، در این نسخه نیز وجود دارد. بسته به اینکه میخواهید چطور رانندگی کنید، میتوان بین تنظیمات و آپگریدهای مختلف انتخاب کرد تا به دست فرمان ایدهآل خودتان برسید. دریفت کردن سادهتر شده و کافی است موقع پیچیدن یک لحظه محکم گاز را بفشارید تا حرفهای و سریع سختترین پیچها را پشت سر بگذارید.
بزرگترین تغییر هیت، و همچنین کلیدیترین نکته این بازی، فکر میکنم جداسازی فعالیتهای طول روز و شب است. در فاز روز شما در مسابقاتی کاملا قانونی مشارکت خواهید داشت که پول جایزه میدهند. پلیسها در روز هم هستند، اما اگر در خیابانها دریفت کنید و درست جلوی چشمانشان قانونشکن باشید سراغتان را خواهند گرفت.
پیشگیری از دستگیر شدن در هیت کاملا متکی به خودتان است؛ میتوانید با استفاده از قدرتی که زیر کاپوت ماشینتان نهفته شده، اینقدر روی پدال گاز بفشارید که پلیسها جا بمانند، یا میتوانید در کوچه و پسکوچههای پالم سیتی مانور دهید و خودتان را در جنگل حاشیهای پنهان کنید.
نیترو (NOS) در این بازی برای دور شدن از زندان و یا پیشروی در مسابقات خیلی مفید خواهد بود، اما استفاده از آن در هیت به مراتب تاکتیکیتر از همیشه است. به جای اینکه نواری بزرگ داشته باشید و هر موقع دلتان خواست و در مقاطع مختلف از آن استفاده کنید، تنها برای یک بار در هر مصرف میتوانید از نیتروژن استفاده نمایید، پس باید حسابی در این مورد هوشمندانه عمل کرد.
آیتمهای کمکی زیادی هم در جریان حرکت در دسترس خواهند بود؛ مثل کیتهای تعمیر، امکان شارژ مجدد نیترو، مختلکننده سیستم قطع عملکردی که پلیس روی اتومبیل شما پیاده میکند و غیره. فراموش نکنید پلیس از روشهای خیلی زیادی مثل انداختن تیغ روی جاده (اسپایک)، هلیکوپتر و نفربرهای قدرتمند نیز برای متوقف کردن شما استفاده میکند.
بخشی کوچک که از داستان تجربه کردم، زیاد با آنچه به سادگی میتوانید تصور کنید متفاوت نیست؛ گروهی از رانندگان جوان که هر کدام میخواهند اسم و رسمی برای خودشان دست و پا کنند. ولی در مجموع این داستان به اندازه نسخه قبلی نید فور اسپید آزاردهنده و مسخره نبود، ضمن اینکه کاراکتری در این قسمت حضور دارد که در واقع یک پلیس فاسد است و به قصد کشت در مقابل رانندگان نامجو قرار میگیرد.
خیلی برایم جالب بود بفهمم که سرانجام این داستان چگونه خواهد بود، اما در هر صورت خیلی از المانها یادآور سری فیلمهای سریع و خشن است. علاوه بر این لیستی ۳۲ نفره از رانندگان برتر (خیالی) نیز در این بازی وجود دارند که میتوان در کنار آنها قرار گرفت و رقابت کرد. این بازی جنبههای اجتماعی زیادی داشته و به خوبی این حس را به کاربر منتقل میکند که راننده در شهر تنها نیست و فعالیتهایش آثاری روی دنیای پیرامون دارد.
تاریخ انتشار
چند ساعتی که نید فور اسپید هیت را بازی کردم حسابی سرگرمکننده و جذاب بود، و حالا بیش از هر زمان دیگری برای گشتوگذار در خیابانهای پالم سیتی هیجانزده هستم. سیستم بهینهشده ارتقای ماشین، هندلینگ پیشرفته، و ریسک جالب انجام مسابقات در فاز روز یا شب تجربهای بهتر و جذابتر نسبت به گذشته را پیش رویمان قرار خواهد داد، اما بدون شک نمیتوان نظر نهایی را تا پیش از تجربه نسخه اصلی بازی ابراز کرد.
بازی Need For Speed Heat در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۸ برای پلتفرمهای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و پیسی منتشر خواهد شد.