هولولنز 2 هدست واقعیت مجازی مایکروسافت است که ارتقای چشمگیری در بخش بکارگیری سرویسهای ابری، پهنای باند و طراحی نسبت به نسخه پیشین خود داشته است. در ادامه، هولولنز جدید را مورد بررسی دقیق و همهجانبه قرار خواهیم دارد.
مایکروسافت هولولنز دست پر برگشته است. نسخه جدید مایکروسافت هولولنز که حاصل سه سال ادغام هدست با فناوری واقعیت مجازی است. پس از انتشار تیزر مربوطه، اکنون هولولنز 2 با قیمت 3500 دلار قابل سفارش است که البته در اواخر سال میلادی جاری عرضه میشود. آزمایشگاههایی در دل مرکز بازدیدکنندگان مایکروسافت وجود دارد که بازدید از آنها برای عموم مردم میسر نیست و تنها برخی از کارشناسان و خبرنگاران اجازه ورود به آنجا را دارند. در این آزمایشگاه هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 مایکروسافت نیز قرار دارد و درواقع بازدید از آزمایشگاه آن میتواند به مانند یک سفر علمی-تخیلی نیز تلقی شود.
با این حساب ردموندیها هماکنون توانستهاند دستاورد جدیدی از واقعیت افزوده را به دنیای فناوری به نام مایکروسافت هولولنز 2 را ارائه دهند که نسبت به نسخه پیشین خود پیشرفتهای جالب توجهی را تجربه کرده است.
بر این اساس در ادامه قرار است بررسی از این محصول هوشمند داشته باشیم. این بررسی توسط اسکات استین (Scott Stein) از نویسندههای سایت Cnet صورت گرفته که به مرکز تولید و طراحی هدست واقعیت مجازی مایکروسافت رفته است. در ابتدا، موضوع قابل توجه برای این فرد، قرارگیری و کاربری آسان هولولنز بود که به آسانی بر روی سر قرار میگیرد. دیگر نکته قابل توجه از این هدست واقعیت مجازی، طراحی آن است که به مانند یک ماسک جوشکاری طراحی شده است و به آسانی نیز استفاده خواهد شد و نیازی به آموزش خاصی نخواهد داشت.
درواقع برای قرار دادن این گجت هوشمند بر روی سر میبایست نقاطی که در کنارههای هدست وجود دارند را دنبال کنید. این در حالی است که این هدست واقعیت مجازی هماکنون با اپلیکیشن راهنمای جدید مایکروسافت داینامیک 365 گایدز (Dynamics 365 Guides) نیز کار میکند که تنظیمات ابتدایی را ارائه خواهد داد. درواقع بهترین راهی که میتوان راحتی استفاده از مایکروسافت هولولنز 2 را توصیف کرد این است که مثال گوگل مپس را بیان کنیم. همانطور که شما به راحتی میتوانید گام به گام مسیرها را در گوگل مپس پیدا کنید، قادر خواهید بود که از مایکروسافت هولولنز 2 نیز بدون دردسر استفاده کنید که راهنمای ارائه شده نیز مرحله به مرحله کار را برای شما به صورت دیداری نشان خواهد داد.
بعد از قرار دادن بر روی سر، یک فلش منحنی شناور در یک فضای سه بعدی به کاربر نشان داده میشود که باید حرکت داده شود. حالا گام بعدی این است که نوار پایین هدست نیز تنظیم گردد. کمانی هم در کناره دیواره قرار دارد که باید به محل مورد نظر متصل شود. با این حال ممکن است به این نتیجه برسید که مراحل تنظیم هدست مایکروسافت هولولنز 2 اندکی وقت گیر است و شاید تجربه بازی Labo از نینتندو در ذهن شما تداعی شود که مرحله به مرحله آمادهسازی آن نیز در نمایشگر نشان داده میشود. زمانی که هدست مایکروسافت هولولنز نیز بر روی سر قرار میگیرد، تمام مشاهدات در دید سه بعدی به کاربر نشان داده میشوند. درواقع، دنیای هدست واقعیت مجازی مایکروسافت هولولنز 2 به مانند یک کیت بازی لگو است.
باتوجه به آنچه که در این هدست مشاهده شد، به نظر رسد که نسخه جدید فاقد بازیهای Spider-Zapping و Minecraft خواهد بود. بهطوریکه چهار سال بعد از اینکه مایکروسافت برای اولین بار هولولنز را با رویکرد ایجاد دریچهای جدید در بازیهای مدرن امروزی معرفی کرد، میگذرد اما اکنون رویکرد این شرکت در طراحی هولو لنز 2 تغییر کرده و مکانیزم کار آن نیز ارتقا یافته است. درواقع هولولنز 2 یک دستگاه بسیار کاربردی برای کاربرانش است. این هدست به فناوری واقعیت مجازی مجهز است که به کمک آن میتواند اهداف مورد نظر را اجرا کند. در کنار این موضوع میبینیم که محصول یاد شده نسبت به نسخه اولیه خود بهبود یافته است و زاویه دید گستردهتر و ردیابی دقیقتر را به ارمغان میآورد و مهمتر از همه اینکه راحتی استفاده از آن ارتقا یافته است. جالب است بدانید هولولنز 2 امکان اتصال به سرویسهای ابری مایکروسافت را نیز دارد و همچنین میتواند به اپلیکیشنهای iOS و اندروید نیز متصل شود.
یک خبر خوب دیگر درباره هدست واقعیت مجازی هولو لنز 2 این است که این محصول امروزی مختص کاربران معمولی نیست و جایگاه خوبی نیز در کسب و کار خواهد داشت. به طوریکه بهعنوان ابزاری مخصوص مدیر در کارخانه نیز مورد استفاده قرار میگیرد. در این راستا خوب است بدانید که شرکتهایی همچون ایرباس، بوش، فیلیپس و ساب برای توسعه نرم افزار هولولنز 2 همکاری میکنند. در حقیقت امروزه تولیدکنندگان بسیاری به دنبال استفاده هر چه بیشتر از واقعیت افزوده در ترکیب با دستاوردهایشان، هستند و به دنبال راههای کاربردیتری نیز میگردند. در این راستا باید صبورانه منتظر اپلیکیشنها، توسعهدهندگان و سایر بخشهای دنیای فناوری در ورود به عرصه واقعیت مجازی باشیم. در این بخش از پلازامگ میتوانید اندکی با برنامه سازمانی مایکروسافت در مورد هولولنز آشنا شوید.
امروزه دیگر واقعیت افزوده به مانند رویای خیالی نیست. درواقع این فناوری بخشی است که توسط گوگل و اپل در گوشیهایشان نیز گشترش یافته و بسیاری از سازندگان هدستها نظیر مجیک لیپ، گامهای امیدوارکنندهای را در این زمینه برداشتهاند. این شرکتها در این راستا توانستهاند هدستهایی که استفادههای راحتتری دارند و تعامل بهتری را با هلوگرام و اشیای دیجیتال به ارمغان میآورند، تولید کنند.
هولولنز اولیه دستگاه و هدست واقعیت مجازی پیشرفتهای محسوب میشود. چرا که از طراحی منحصربهفردی در کنار اینکه بی سیم و همچنین بدون هیچ اتصالی بود، پشتیبانی میکرد. با این حساب نسخه دوم این هدست یعنی هولولنز 2 محصولی جدید نیست اما سه ویژگی کلیدی دارد که باعث میشود تا ببینیم که با یک محصول مدرن و پیشرفته روبهرو هستیم. این سه مورد عبارتاند از: ردیابی چشم، زاویه دید وسیعتر و ردیابی دست بهتر. همچنین همانطور که در بالا هم اشاره شد باید استفاده کاربری راحت را نیز به این ویژگیها اضافه کنیم که میتواند حتی روی عینک کاربران نیز استفاده شود.
گفتنی است که هولولنز 2 با پردازنده موبایل اسنپدراگون 850 کوالکام نیروی پردازشی مورد نیاز خود را تامین میکند که توسط موتور هوش مصنوعی کوالکام نیز همراهی میشود. با این حساب پردازنده یاد شده جایگزین پردازنده اینتل در نسخه پیشین هولولنز شده است.
طراحی هدست مایکروسافت هولولنز 2
طراحی جدید ممکن است برای کسی که قبلا از هدست واقعیت مجازی هولولنز استفاده نکرده است، ساده به نظر برسد. اما برای آن دسته از افرادی که با هولولنز نسخه پیشین آشنایی دارند، کاهش وزن و اندازه، نکته قابل توجه در این محصول جدید است. درواقع وزن نسخه پیشین هولولنز مایکروسافت معادل 579 گرم بوده که در نسخه جدید یعنی هولولنز 2 شاهد وزنی معادل 566 گرم هستیم، اما همچنان سنگین به نظر میرسد و احساس میشود با امکانات جدیدی که دارد سنگینتر از عدد یاد شده باشد. چراکه هولولنز 2 اندکی در بدنه پشتی ضخیمتر بوده و حالا با نوار سربند پشت سر هماهنگ شده و به راحتی بر روی سر جای میگیرد.
این در حالی است که هدست در قسمت جلو، اندازه کوچکتری دارد. حالا مرکز تعادل هدست هولولو لنز جدید اندکی در پشت گوشها قرار میگیرد و به مانند استفاده از یک کلاه بیس بال شبیهسازی شده است. این موضوع همچنین در استفاده از عینک نیز خود را به خوبی نشان میدهد و افراد عینکی نیز به راحتی میتوانند از این هدست استفاده کنند. تنها کافی است اندکی نوار سربند هدست را شل کنند. این تغییر باعث شده است تا هدست هولو لنز 2 راحتتر پوشیده شده و بهتر بر روی سر تنظیم شود. در حقیقت تنظیمات یاد شده آن نیز به مانند تنظیم بند کوله پشتی راحت و آسان خواهد بود.
سخت افزار هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 به خودی خود مانند هولولنز پیشین کامل است و نیازی به نوار اضافهتری برای برجای ماندن روی سر مانند مجیک لیپ وان 2295 دلاری ندارد که البته هزار دلار هم گرانتر است اما واقعیت این است که مجیک لیپ وان دید بهتری نیز دارد. و بنابر نظر استین که آنها را مورد تست قرار داده، کاربرپسندانهتر نیز است. اما با این حساب این کاربر میگوید نمیتوانست با عینک از مجیک لیپ وان استفاده کند.
بهطوریکه مجیک لیپ وان لنز سفارشی برای این دسته از افراد دارد و آنها میبایست آن را مورد استفاده قرار دهند. این در حالی است که با استفاده از هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 نیازی به برداشتن عینک از روی چشم نیست و میتوان به راحتی از این هدست حتی با داشتن عینک استفاده کرد.
ردیاب چشمی: یک گام فراتر از مغز؟
ردیاب چشمی یکی از فاکتورهای مهم در فناوریهایی همچون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محسوب نمیشود. اما به هر حال موضوع قابل توجهی است. گفتنی است که هدست واقعیت مجازی هولولنز اولیه به ویژگی ردیاب چشمی مجهز نبود. اما از طرفی ما شاهد این ویژگی در هدست مجیک لیپ وان و هدستهای هدفمندتر واقعیت مجازی مانند هدست Vive Pro Eye اچ تی سی و Varjo VR-1 بودیم که این محصولات، آغازگر بکارگیری ویژگی یاد شده نیز محسوب میشوند.
ویژگی ردیاب چشمی میتواند جایی را که با استفاده از دوربین داخلی هدست به آن آنگاه میکنید را تشخیص دهد؛ بنابراین برای تشخیص صحیح نباید سر خود را حرکت دهید. حالا هولولنز 2 نیز این ویژگی را به ویژگیهایش اضافه کرده است. گفتنی است که این دستاورد مایکروسافت دارای ردیاب چشمی و سنسور تشخیص عمق میدان بوده که روی پل بینی کاربر قرار داد و میتواند عمق محیط را تشخیص دهد و نگاشت را انجام دهد. درواقع ویژگی ردیاب چشمی در هولولنز 2 دو هدف مشخص دارد: یکی اینکه میتواند حرکت چشم را ارزیابی کند و دیگری اینکه در تعامل با اشیای مجازی نیز استفاده شود.
دیگر نکته جالب در مورد ویژگی ردیاب چشمی هولو لنز 2 این است که این هدست واقعیت مجازی میتواند توسط عینک نیز به خوبی کار کند. چراکه کاربران در استفاده از بسیاری هدستهای واقعیت مجازی در حالیکه عینک به چشم دارند، قادر نخواهند بود از این ویژگی استفاده کنند. طبق بررسیهای انجام شده دموی Vive Pro Eye اچ تی سی نشان میدهد که این هدست نیز گاهی اوقات زمانی که کاربر عینک به چشم دارد، نمیتواند از این ویژگی به خوبی پشتیبانی کند. مگر اینکه کاربر اندکی هدست را بر روی سر خود شل کند. این در حالی است که استفاده از ردیاب چشمی در کاربران عینکی بدون دردسر و هیچ کار اضافهای در هدست هولولنز 2 صورت میپذیرد.
این در حالی است که امکانات تصویری بزرگتر در ویژگی ردیابی چشم از جمله شاخصههای مهم هولولنز 2 محسوب میشود. کارشناس فنی مایکروسافت در این باره میگوید دوربینهای ردیاب چشمی مایکروسافت هولولنز 2 میتوانند احساسات شما را نیز از تغییرات چشم ارزیابی کنند. درواقع این بررسیها میتواند شامل کوچک شدن چشم و همچنین حرکاتی مانند زل زدن و … نیز باشد.
در نهایت، میدان دید گستردهتر هولولنز 2
اگر هولولنز 2 ویژگی میدان دید یا در واقع عمق میدان گستردهتر را ارائه ندهد، درواقع نمیتوانیم آن را یک هدست واقعیت مجازی جادویی پیشرفته بشناسیم. گفتنی است که نسخه اولیه هولولنز میدان دیدی تقریبا 30 درجهای داشت که اشیای مجازی را از طریق دریچه آن میتوانستید در فاصله چند اینچی جلوی چشم خود مشاهده کنید.
اما حالا شاهد زاویه دید گستردهتری یعنی زاویه 52 درجهای در هولولنز 2 هستیم که مایکروسافت در این باره میگوید، بیش از دو برابرعمق میدان در این نسخه بیشتر شده است. بهطوری که به نظر میرسد مشاهده هولوگرامها از طریق دریچه تعبیه شده به اندازه یک جلد کتاب رمان باشد.
علاوه بر این اندازه عمودی محیط قابل مشاهده نیز بیشتر شده است. همچنین در نمایش تصاویر اشیای مختلف نیز تقاوتهایی وجود دارد. بهعنوان مثال، افکت سه بعدی تصاویر که در نسخه اولیه وجود داشت، در هولولنز جدید مشاهده نمیشود و البته در آزمایش نیز اثبات شد که واقعا عمق میدان گسترده شده است؛ بهطوری که جالب است بدانید عمق میدان هولولنز 2 حتی از هدست واقعیت مجازی مجیک لیپ وان که زاویه بزرگتری از هولولنز اولیه دارد، بیشتر است.
علاوه بر عمق میدان، در این گجت رزولوشن مؤثر نیز افزایش یافته است که مقدار آن معادل 2K برای نمایشگر هر چشم خواهد بود. این در حالی است که نسخه پیشین هولولنز برای هر چشم رزولوشن 720 پیکسل را ارائه میداد. اما چگالی تصاویر با هم برابر بوده و هم هولولنز اولیه و هم نسخه جدید از 47 پیکسل در هر درجه سود میبرند. این مقدار با PPD بیان میشود. گفتنی است که PPD راهی برای ارزیابی چگالی پیکسلها در نور مانند مقیاس پیکسل در اینچ تبلت یا موبایل هوشمند است. کیپمن (Kipman) عضو واحد فنی مایکروسافت بهطور موثر این سطح رزولوشن را «رتینا» معرفی میکند.
باتوجه به این موضوع باید بگوییم که رزولوشن اشاره شده در بالا بسیار بالاتر از هدستهای واقعیت مجازی معمولی است و جلوههای هلوگرام نیز به مانند آنچه که در هولو لنز نسخه اولیه و مجیک لیپ وان شاهد هستیم، همچنان خیرهکننده هستند. بهطوری که در بررسی انجام شده توسط خبرنگار سی نت، هولوگرامهای نشان داده شده به اندازه کافی شفاف و روشن در فضای داخلی به نطر میآمدند و بنابر ادعای مایکروسافت، در فضای خارج از ساختمان نیز از چنین کیفیتی برخوردار هستند.
در بخش گرافیک هلولنز 2 نیز باید بگوییم تغییری در مقایسه با هولولنز 1 در این نسخه مشاهده نمیشود؛ به استثنای اینکه محدوده دید گستردهتری را نیز به ارمغان آورده است. با این حساب خوب است اشاره کنیم که براساس پردازنده، هدست مجیک لیپ وان ممکن است در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. البته این در حالی است که میتوانیم در استفادههای مبتنی بر سرویس غیر ابری با صراحت این موضوع را بیان کنیم.
لمش اشیا با انگشت و حتی چشم
گفتنی است که در هولولنز 2 هیچ کنترلر فیزیکی وجود ندارد. درواقع این دستاورد مایکروسافت به طور کامل روی ردیابی دست و کنترلهای صدا متکی است. این در حالی است که ردموندیها در بخش ردیابی دست نیز گام بسیار بزرگی برداشتهاند. درواقع سنسورها میتوانند 25 نقطه مفصل در هر دست را از طریق مچ دست و انگشتان شناسایی کنند. علاوه بر این، سنسورهای یاد شده قادر هستند حرکت کف دست را نیز تشخیص دهند. این بدین معنا است که انگشت خمیده، حرکت دست و خم شدن انگشتان برای گرفتن اشیا نیز در هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 قابل تشخیص خواهد بود.
گفتنی است که اولین هدست واقعیت مجازی هولولنز مایکروسافت از کلیک ژستهای حرکتی انگشت و حرکات ساده پشتیبانی میکرد اما این بار در محصول جدید، حرکاتی مانند گرفتن، فشار و کشیدن نیز گنجانده شده است. این اتفاق در هولولنز 2 به نظر میرسد که این هدست را محصولی پیشرفتهتر از هدست رقیب یعنی مجیک لیپ وان نشان دهد.
در استفاده عملی دموی هولو لنز 2 کارشناس سی نت بیان میکند که توانست موارد زیادی را تجربه کند و به این نتیجه رسید که این گجت فناورانه از دریچه سه بعدی بسیار باکیفیتی برخوردار است. علاوه بر این زوایه دید گستردهتری نیز نسبت به سایر رقبا در اختیار دارد.
هولولنز 2 و اتصال به سیستم ابری
مایکروسافت با تمرکز بر روی واقعیت ترکیبی چندکاربره، و سرویس ابری آژور (Azure) هماکنون این امکان را فراهم کرده است که چند کاربر بتوانند همزمان از واقعیت ترکیبی چندکاره این شرکت استفاده کنند. این در حالی است که واقعیت ترکیبی هماکنون در هولولنز 2 و حتی گوشیها قابل استفاده است. در این راستا باید اشاره کنیم که گوگل نیز سال گذشته سیستم چندکاربره واقعیت افزوده را به کار گرفت و اپل نیز آن را از طریق ARKit در iOS پیاده کرد.
تصور کنید که بتوانید اشیا سه بعدی مشابه را به اشتراک بگذارید و در یک محیط سه بعدی کار کنید. اپلیکیشن واقعیت مجازی Dynamics 365 Layout عناصر را از طریق سرویس ابری به خاطر خواهد داشت بنابراین آنها میتوانند در مکانهای دیگر استفاده شوند و توسط سیستمهای ابری چند کاربره یا Cloud Anchors نیز به کار گرفته شوند. بنابراین همانطور که گوشیهای آیفون، آیپدها و سیستمهای اندرویدی از واقعیت افزوده استفاده میکنند، اپلیکیشنهای مایکروسافت نیز میتوانند ابزارهای مشابه واقعیت افزوده را به اشتراک بگذارند.
سرویسهای ابری مایکروسافت قرار است کیفیت واقعیت ترکیبی را تا حد قابل توجهی ارتقا دهند. بهعنوان مثال اگر هولولنز کنونی دقت اندازهگیریهای خود را به سانتیمتر فعال کند و سپس قدرت محاسبات ابری خود را به این فناوری بیافزاید میتواند امیدوار باشد که دقت اندازهگیری را حتی به واحد کوچکتری یعنی میلیمتر ارتقا دهد. همچنین به طور مشابه در سایه بکارگیری خدمات ابری، رندر 3D هم به مانند دقت در اندازهگیری ارتقا خواهد یافت.
همینطور ردموندیها در حال برنامهریزی سرویسهای آژور هستند تا رندرهای بیشتری از آنچه که هولولنز انجام میدهد، جهت ارتقای گرافیک دستگاه انجام دهد. درواقع در این شرایط هولولنز قادر خواهد بود به جای 100 هزار چند ضلغی، 100 میلیون چند ضلعی را پردازش کند. همه این کارها با این هدف انجام میشود تا اندازه هولولنز کاهش یابد و تا جایی که امکان دارد بشود از خدمات ابری در هولولنز استفاده کرد.
در حال حاضر نیز نتیجه این تلاش در هولولنز 2 مشاهده میشود که کاربران میتوانند به حساب ابری خود وارد شوند و به اسناد و سایر فایلها و برنامههای خود در یک بستر واقعیت افزوده دسترسی داشته باشند. اما باید در عمل ببینیم که سرویس ابری و واقعیت افزوده تا چه اندازه میتوانند عملکرد قابل قبولی در حضور با هم در یک دستگاه داشته باشند.
هولولنز 2 ؛ هیچ کنترلی در کار نیست
اینکه در هولولنز 2 ما هیچ کنترل فیزیکی را شاهد نیستیم، موضوع قابل توجهی است. درواقع مانند هولولنز ابتدایی، هولولنز 2 نیز تنها با کنترل دست و همینطور صدا کار میکند. با اینکه ویژگی سنجش حرکات دست به شکل قابل ملاحظهای ارتقا یافته است، در این راستا کمبود کنترلر فیزیکی و یا لمسی نیز در این گجت احساس نخواهد شد و باعث میشود تا کاربر این نیاز را نادیده بگیرد، چراکه با حرکات دست و همینطور قابلیت صوتی میتواند ارتباط لازم را با دستگاه برقرار کند.
در این راستا باید اشاره کنیم که هدست واقعیت مجازی مجیک لیپ وان هدستی در این رده است که از کنترلر فیزیکی یک طرفه بهره میبرد و میتوان از آن در کنترل اشیای دیجیتال و همچنین بهعنوان سلاحی در بازیها نیز استفاده کرد. این در حالی است که حرکات آن نیز محدود است و چند کنترل لمسی را نیز در بر دارد که علاوه بر تعامل با اشیا، میتواند عکسالمعلهایی مانند ارتعاش و احساس لمس را برای کاربر به ارمغان بیاورد.
البته مایکروسافت در حال برنامهریزی برای گنجاندن چنین فیدبکهایی در محصول واقعیت مجازی خود است ولی باید در آینده منتظر حاصل چنین تفکری باشیم. الکس کپمن از کارکنان پروژه هولولنز میگوید: «ما عاشق تعاملات لمسی با اشیای دیجیتال هستیم». وی به گزارشگر Cnet نشان میدهد که چگونه میتوان اشیای دیجیتال را گرفت و آنها را هدایت کرد.
جالب است بدانید زمانی که جیمز اشیا را لمس میکرد، حرارتی که اشیا در واقعیت دارند را نیز توصیف میکند که توسط دستانش احساس میشد. همچنین علاوه بر این، سایر دماها مانند سرما، گرما و دمای ولرم در اشیا نیز توسط فناوریهای گنجانده شده در هولولنز 2 قابل احساس است. وی همچنین توصیف میکند این ویژگیها باعث شد که تفکراتش درباره کنترلهای هولولنز 2 تغییر کند و این ویژگیها را مورد تحسین قرار دهد.
با این حال کنترل توسط احساس، مورد دیگری است که میتوان در مورد واقعیت افزوده به آن فکر کرد. حالا باید دنیای فناوری به چنین چیزی دست یابد و ببینیم که آیا کنترلهای فیزیکی راحتتر هستند یا چنین گامهای نوآورانهای؛ که در این راستا مشاهده چنین دستاوردهایی در هولولنز نیز هیجانانگیز خواهد بود. در ادامه میتوانید ویدیویی در مورد هولولنز 2 را با سخنانی از الکس کپمن شاهد باشید.
آینده هنوز عجیب و غریب است
پر واضح است که مایکروسافت تمایل دارد تا بتواند بیشتر از محاسبات ابری آژور در هدست واقعیت مجازی هولولنز استفاده کند و این به این معنی است که شاهد اشیای دقیقتری در فضای سه بعدی خواهیم بود. علاوه بر این با چنین رویکردی، هولولنز میتواند از جزئیات گرافیکی بیشتر و نگاشت دقیقتر نیز بهرهمند شود. کیپمن همچنین تاکید میکند که آینده محصولاتی مانند هولولنز، یک زنجیره بزرگ است. ویژگیهایی همچون محاسبات دیداری و ردیابی در محصولاتی مانند هولولنز 2 شبیه سنسورهای دوربین مسیریاب در خودروهای خودران و هواپیماهای بدون سرنشین است که با این حساب میتوان در سایه دستاوردهایی همچون هولولنز از دوربینهای اسکن جهانی در خانه، کارخانهها و سایر دستگاهها بهرهمند شد.
در حقیقت مایکروسافت با بهرهگیری از سنسور کینکت (Kinect) در ترکیب با سایر سنسورهای هولولنز، در حال تولید و بهرهبرداری از نسخه جدیدی از سیستم متصل به ابر است. در این راستا باید بگوییم که سنسور جدید کینکت ویژگیهای منحصربهفردی را به هدست واقعیت مجازی هولولنز 2 اضافه کرده است و توانسته ویژگیهایی همچون عملکرد بهتر در زیر نور خورشید، دقت بالا و تشخیص اشیای دور و نزدیک را برای هولولنز به ارمغان آورد. همچنین به لطف بهرهمندی هولولنز از سنسورهای جدید کینکت، شاهد قابلیت اتصال به فضای ابری و هوش مصنوعی بهتری نیز خواهیم بود. جالب است بدانید که با این سنسور، زمانی که دستگاه آفلاین است به هوش مصنوعی بیشتری برای اجرای کارهایش دسترسی دارد.
همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که دنیای فیزیکی مملو از دستگاههای مبتنی بر پلتفرم محاسباتی اج، تمایل دارند تا با تکیه بر محاسبات ابری، کیفیت و سرعت بیشتری را ارائه دهند. علاوه بر این شاید شبکه 5G همه ویژگیهای دستگاهها و هدستهای واقعیت مجازی را مبتنی بر سرویس ابری شکل دهد. گفتنی است که هولولنز 2 تنها از اتصالات وای فای و بلوتوث بهره میبرد و دنیای مودمهای LTE هنوز برای آن در دسترس نیست.
اما زمانی که فناوری 5G و قابلیت لمس وارد دنیای هدستهای واقعیت مجازی شود، چه تغییری ایجاد خواهد شد؟ در این زمینه باید بگوییم که ردموندیها خیلی واضح در حال اجرای نقشهای طولانیمدت به مانند سایر رقبا در دنیای واقیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی هستند. تولید نسخه آتی هولولنز ممکن است زمان زیادی طول نکشد. در این راستا حتی کارکنان طراحی هولولنز هم نمیتوانند پیشبینیهای دقیقی را انجام دهند. اما موضوعی که مهم است، سرمایهگذاریهای صورت گرفته در حوزههای یاد شده بوده و اینکه میتوانیم به اتفاقات بهتر و شگفتانگیزتر در این حیطه امیدوار باشیم و ممکن است در 5 سال آتی، دنیای فناوری میزبان ورود شبکه 5G به هدستهای واقعیت مجازی نیز باشد.
فروشگاه اینترنتی بابانو