پلی استیشن 5
بهخاطر حضور «رهگیری پرتو» (Ray Tracing) در کنسولهای نسل بعد، این تکنولوژی که خیلی وقت نیست راهش را به دنیای بازیهای ویدیویی پیدا کرده کم کم میتواند جا پایش را در این صنعت محکمتر کند.
صحبت های استفانیا هرناندز
هرچند هنوز چیز زیادی از رهگیری پرتو پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس ندیدهایم اما با توجه به صحبتهای استفانیا هرناندز (Stefania Hernandez)، نورپرداز استودیوی سازنده هیتمن، تکنولوژی که پلی استیشن 5 ارائه داده قدمی رو به جلو برای صنعت بازیهای ویدیویی به حساب میآید:
بازتاب نور با تکنولوژیهای فعلی خیلی دقیق نیست اما رهگیری پرتو سایهها، نورها و انعکاسهای واقعیتری را در محیط سه بعدی به وجود میآورد. این مسئله باعث میشود تا تصویر کلی بیشتر احساس واقعی بودن بدهد.
نورپردازی نقش مهمی را در القای احساس بازی ایفا میکند و من باور دارم که به واسطه چنین چیزی بازیکنها یک تجربه همه جانبه خواهند داشت. به نظرم به نقطهای نزدیک شدهایم که بازیها میتوانند تجربه بصری در حد و اندازههای صحنههای از پیش رندر شده ارائه بدهند.
تایید صحبت های استفانیا هرناندز توسط مارکو بارتارا طراح سه بعدی یوبیسافت
مارکو بارتارا (Marco Barrettara) که طراح سه بعدی یوبیسافت تورنتو است نیز در مصاحبه با Gamesradar صحبتهای هرناندز را تایید کرد. براساس گفته او اگر رهگیری پرتو به درستی استفاده شود، میتوانیم انتظار «نورپردازیهایی داشته باشیم که در جلوههای بصری فیلمها و انیمیشنها دیده بودیم.»
با وجود اینکه مایکروسافت از کنسول نسل بعدیاش رونمایی کرده و جزییات بیشتری از آن را در دسترس بازیکنها گذاشته اما سونی محتاطانهتر رفتار میکند و هنوز چیز زیادی از پلی استیشن 5 نمیدانیم.
ایکس باکس سری ایکس نزدیک چهار برابر قوی تر از ایکس باکس وان
گزارشهای مایکروسافت نشان میدهند که ایکس باکس سری ایکس نزدیک به چهار برابر از ایکس باکس وان ایکس قویتر است. یعنی کنسول نسل بعدی ردموندیها چیزی در حد و اندازه ۱۲ ترافلاپس قدرت دارد.
ترکیب این قدرت با تکنولوژی رهگیری پرتو و البته پتانسیلهایی که هاردهای SSD به وجود میآورند، احتمالا باعث خواهد شد تا جهش نسل هشتم به نسل نهم بیشتر از چیزی باشد که از نسل هفتم به نسل هشتم دیدهایم.